Thursday, December 6, 2012

REDUCE YOUR SUGAR PLEASEEEEE..


What is the link between diabetes and cardiovascular disease?

People with type 2 diabetes are also prone to high blood pressure,lipid problems and obesitiy.All there conditions contribute to a higher risk for cardiovascular disease (CVD).CVD is a major compilation of diabetes and the leading cause of early death among people with diabetes.

How do diabetics benefit from good control of blood glucose,blood pressure and cholestrol levels?

Many clinical trials have demonstrated the following benefits of optimal control of diabestes :

  • Reduced risk of all CVD events by 42 percent and reduced risk of heart attack,stroke or death from CVD by 57%.
  • Every percentage point drop in HbA (eg from 8.0% to 7.0%) reduces the risk of microvascular complications (eye,kidney and nerve diseases) by 40%.
  • Good BP control reduces the risk of CVD among diabetics by 33-50% and the risk of kidney ,eye and nerve disease by about 33%.In general,for every 10 mmHg reduction in systolic blood pressure,the risk for any complication related to diabetes is lowered by 12%.
  • Improved control of cholestrol (HDL,LDL and Triglycerides) can reduces CVD complications by 20-50%
The only way to ensure your blood sugar levels are in target is to test frequently each day and to undergo regular HbA screening at your healthcare provider.

What sugar numbers should i be looking for?

While individual goals vary,there are several guidelines.The American Association of Clinical Endocrinologists recommends the following blood glucose goals for adults with type 1 and type 2 diabetes : 


  • Preprandial (fasting or before a meal) < 110mg/dl (6.1 mmol/l)
  • Two hours postprandial (after a meal) < 140mg/dl (7.8 mmol/l)
  • HbA (three month blood glucose average) of 6.5% or lower
___________________________________________________________________

Apakah kaitan antara diabetes dan hipertensi?

Mereka yang menghidap diabetes jenis 2 turut berisiko tinggi untuk tekanan darah tinggi,masalah lipid dan obesiti di mana kesemuanya akan menyumbangkan kepada risiko penyakit kardiovaskular yang tinggi.Penyakit kardiaovaskular merupakan komplikasi diabetes yang serius dan penyebab utama bagi kematian awal di kalangan penghidap diabetes.

Apakah kebaikan-kebaikan bagi penghidap diabetes yang mengawal glukosa darah,tekanan darah dan kolestrol mereka?

Banyak percubaan klinikal telah menunjukkan kebaikan-kebaikan hasil daripada kawalan diabetes yang optimum seperti berikut :

  • Kawalan glukosa yang intensif akan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular sebanyak 42% dan risiko untuk serangan jantung,strok atau kematian akibat daripada penyakit kardiovaskular sebanyak 57%
  • Secara amnya,setiap penurunan titik peratusan di dalam keputusan ujian darah HbA (contohnya daripada 8.0% ke 7.0%) akan mengurangkan risiko komplikasi mikrovaskular (penyakit mata,ginjal dan saraf) sebanyak 40%.
  • Kawalan tekanan darah akan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular di kalangan penghidap diabetes sebanyak 33-50% dan risiko penyakit ginjal,mata dan saraf sebanyak lebih kurang 33%.Secara amnya,risiko untuk sebarang komplikasi berkaitan dengan diabetes akan berkurangan sebanyak 12% untuk setiap penurunan sebanyak 10mmHg di dalam tekanan darah sistolik.
  • Kawalan kolestrol atau lipid darah yang lebih baik (seperti HDL,LDL dan Triglyceride) akan mengurangkan komplikasi penyakit kardiovaskular sebanyak 20-50%.

Satu-satunya cara untuk memastikan paras glukosa darah anda sentiasa berada di dalam lingkungan paras sasaran adalah dengan mengujinya secara kerap setiap hari dan meminta penjaga kesihatan anda menjalankan ujian-ujian HbA secara kerap.Apakah angka-angka yang anda ingini?Walaupun matlamat individu akan berbeza namun terdapat beberapa garis panduan am yang telah disyorkan oleh pakar-pakar diabetes.American Association of Clinical Endocrinologist (AACE) mengesyorkan  ujian glukosa darah untuk seorang dewasa amnya yang menghidap diabetes jenis 1 dan jenis 2 :

  •  Preprandial (berpuasa atau sebelum waktu makan) <110mg/dl (6.1 mmol/l)
  •  Postprandial dua jam  (sejurus selepas makan) <140 mg/dl (7.8 mmol/l)
  •  HbA (purata glukosa darah dalam masa tiga bulan) 6.5% atau lebih rendah


No comments:

Post a Comment